Äppelknyten



 
Himla trevligt tänkte jag tidigare i veckan.
Några kanelbullar blev det dock inte för mig idag.
Är hemma och är sjuk, har fått antibioteka som göra mig frisk förhoppningsvis.
Tinade istället upp ett äppelknyte som jag hade i frysen, mycket goda enligt mig själv!:-)
Receptet är hämtat från sidan glutenfrikost men jag har gjort några små ändringar.
Ha nu en härlig kanelbulle dag!!

Till ca 36st bullar behövs:

Deg:

50 g röd jäst för söta degar

5 dl kall mjölk (standard)

1 msk fiberhusk

1/2 dl vit sirap (Jag tog ljus sirap)

1 krm salt

125 g mjukt smör

780 g glutenfri mix/mjölblandning (Finax röda)

Fyllning

2-3 syrliga äpplen

1 dl hasselnötskärnor

50 mg smör

1/2 dl muscovadosocker

1 tsk vaniljsocker

1 msk ljus sirap

1 msk glutenfri mix/mjölblandning (Finax röda)

Pensling och garnering

1 ägg

pärlsocker

Gör såhär:

Smula ner jästen i en degbunke. Häll på den kalla mjölken och rör tills jästen löst sig. Tillsätt fiberhusk och låt svälla i ca. 10 minuter.

Tillsätt sirap, salt smör i små klickar och sedan hälften av mjölblandningen. Tillsätt resten av mjölet i omgångar, spar lite till utbakning. Arbeta degen slät och smidig.

Kärna ur äpplena, låt skalet vara kvar och skär dem i tärningar. Hacka nötterna. Lägg smör, socker, vaniljsocker, sirap och mjöl i en kastrull. Låt smeten koka upp. Dra kastrullen från värmen och tillsätt äpplen och nötter. Låt svalna.

Strö resten av mixen på bakbordet och knåda väl. Dela den och kavla varje degbit till en stor platta. Skär degen i fyrkanter 8×8 cm. Lägg i en klick fyllning i varje fyrkant. Nyp ihop hörnen mot mitten. Placera knytena i bullformar. Täck med en bakduk och låt jäsa 1 1/2 timme.

Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.

Grädda mitt i ugnen, 250 °C, 10-12 minuter. Låt svalna under bakduk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0