Brownietårta med jordgubbsmousse

 
 Denna underbara tårta gjorde jag på midsommarafton och tog med till min systers familj.
Först åt vi fantastiskt god mat som de hade gjort i ordning. Det var färsk potatissallad med massa gotta i, grillad fläskfilé och kycklingben, olika såser/sala och sallad till.
 
Sen var det då dags att ta fram tårtan!
Alla tog 2 bitar, även barnen!
Jag var så otroligt nöjd med denna tårta förutom att moussen blev lite för lös så att det inte blev någon fin kant.
Men det gör inget, huvudsaken den smakade bra!:-)
Jag gjorde en glutenfri variant för att själv kunna äta av den. Vill man göra en med vetemjöl så är det bara att byta mjölet rakt av.
 
 
Browniebotten
 
120 g mörk choklad (Kolla att den är glutenfri om det behövs, jag använde Ica´s)
100 g smör
2 dl socker (jag hade så lite hemma så jag tog en dl vanligt vitt och 1dl råsocker)
2 ägg
1½ msk vaniljsocker
1 krm salt
1½ dl mjölmix (Finax röda)
smör till formen
Vispad grädde och färska jordgubbar till garnering
 
Jordgubbsmousse
 
250 g färska jorgubbar
1 dl gelésocker multi
2 tsk vaniljsocker
3 dl vispgrädde
 
Gör så här:
 
Sätt ugnen på 175 grader.
 
Bryt chokladen i bitar, smält choklad och smör i micron eller i vattenbad.
Ta från värmen och tillsätt sockret, rör om tills det är en jämn smet. Tillsätt äggen ett i taget och rör om.
Tillsätt vaniljsocker och salt. vänd ner mjölet.
 
Smörj en form (teflon) med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Häll i smeten.
Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter. Låt svalna
 
Moussen:
 
Mixa jordgubbarna, koka upp den släta purén med gelésockret. Ta från värmen och rör ner vaniljsockret.
Vispa grädden fluffig. Vänd ner jordgubbsgelén då den börjat stelna något.
Bred moussen över browniebottnen. (Låt kanten på formen sitta kvar)
Låt stå i kylen minst 3 timmar.
 
Servering:
 
Lossa tårtan från formen och lägg tårtan på ett plant fat.
Garnera med spritsad grädde och färska jordgubbar!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0