Lakritskola



Kolan gick snabbt och enkelt att göra! Slå in varje bit i cellofan tog däremot lite längre tid...;-)
Jag är i alla fall väldigt nöjd med resultatet!
 
Var bjuden till min vän Maria på pysselkväll så jag ägnade mig åt att slå in kolor och sticka medan vi umgicks, fikade och hade det mysigt och trevligt.:-) (Hade det inte varit för sällskapet hade jag aldrig haft tålamod att slå in alla kolor...

Ingredienser

100 g smör
2 dl grädde
3 dl socker
1 dl sirap
1 tsk vaniljsocker
½ tsk kakao 2 tsk lakritspulver
1 tsk flingsalt

 

Gör så här:

Smält smöret. Rör ner grädde, socker, sirap och vaniljsocker samt kakao, lakritspulver och salt.
Låt koka tills smeten når 122  grader.
Häll därefter upp kolasmeten i en bakplåtspappersklädd form och låt svalna lite. Skär sedan bitar i önskad storlek, förvara i kylen.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0