Laxburgare med räkröra (LCHF)

Bjöd mamma på mat idag när hon kom och lämnade tillbaka mitt barn.
Mycket uppskattat av henne och de var hon värd efter att ha varit barnvakt så att jag kunde gå på tjejfest!
12 tjejer var vi och hade det superskoj!

Det här receptet har jag haft ett tag men inte fått tillfälle att bjuda mamma och pappa än. Tyvärr jobbade pappa idag så han blev utan. Mamma äter LCHF och då passade ju denna mat perfekt att bjuda på kände jag.:-)

Super enkelt att göra så tål ni alla ingredienser tycker jag att ni ska prova ni med.



Räkröra:
170g skalade räkor
1 dl   crème fraiche 
0,5 dl   äkta majonnäs 
0,5 dl   hackad, färsk dill 
2 krm   salt 

Laxburgare: 
500 gram skinnfri lax
0,5 st   gul lök 
1 st   ägg 
1 tsk   salt 
1 krm   svartpeppar 
2 msk   smör att steka i

GÖR SÅ HÄR
1. Skala räkorna om du inte har färdigskalade. Blanda crème fraiche, majonnäs, dill och salt. Tillsätt räkorna.
2. Skär laxen i mindre bitar och mixa den sedan i en matberedare.
3. Skala och finhacka löken. Blanda laxfärsen med lök, ägg, salt och peppar.
4. Forma färsen åtta små burgare och stek dem i smör på medelvärme ca 3 minuter på vardera sida.
5. Toppa burgarna med räkröran och servera med sallad.

Jag serverade även potatis till för dem som inte bryr sig så mycket om kolhydrat intaget.;-)
Avocado var också tänkt att servera men den var för omogen tyvärr..

Jättegott men fyraåriga dottern var lite skeptisk, nästa gång kanske!?;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0