Kyckling och grönsakspaj (glutenfri)

Jag har nu provat Mixwells pajskalsmix.



Tyvärr är jag lite besviken på den.
Det stod att man skulle blanda mjölmixen med 3 msk vatten. (Inte mer)
Jag hade i 8 msk innan jag fick ihop en deg.
Den var då väldigt lättarbetad.
Det stod inget om att förgrädda skalet men det hade nog kunnat göra den bättre.
Smaken då? Jag tyckte att den smakade potatismjöl.
Det här är inget jag kommer att köpa alltså men jag tycker iofs att det går smidigt att göra en egen deg iaf.

Så gör vilket pajdegsrecept ni vill, med eller utan gluten!
Sen kan ni gärna fylla skalen med samma som mig för det smakade iaf bra!

Du behöver:

2 kycklingfiléer
sweet chilisås
fryst majs
fryst broccoli
2 ägg
2 dl mjölk
riven ost
salt, svartpeppar

Gör så här:

Pensla filéerna med sweet chilisås och stek dem i ugnen.

Gör iordning pajdegen och tryck ut den i en 24 cm stor ugnsform.
Koka majs och broccoli någon minut och fördela det i skalet.
Skär den färdiga kycklingen i bitar och fördela även ut den.
Blanda ihop mjölk, ägg och salt lätt.
Strö riven ost över pajen och krydda med svartpeppar innan du häller över äggstanningen.

Grädda i ugnen i ca 25 minuter tills att stanningen stelnat. Ruska lite på formen så märker du om det är klart.





Den här pajen kom till när jag var i stort behov av handling, så någon sallad fanns tyvärr inte att äta till..
Jag rörde däremot ihop creme fraiche, sweet chili och lite salt till en dressing.
Passade bra till och jag kommer att göra om den här pajen men med ett annat skal.
Perfekt att lägga i frysen och ha som "matlåda" om det blir något kvar!


Kommentarer
Postat av: Tessan

Ser jättegott ut!

Har aldrig provat att göra paj med just kyckling så detta får jag nog testa någon dag snart :)



// Tessan

2012-03-08 @ 22:45:53
URL: http://atouchoftess.wordpress.com
Postat av: Jessica Thors

Jag har använt den pajskalsmixen till att göra mazariner istället...jag tyckte det blev superbra.. ett tips! :)

2012-03-22 @ 19:22:33
URL: http://onesecondstar.blogspot.com/
Postat av: matfarbron

Rätt! Det är bättre att göra riktig deg med någon god mjölsort

Göran

Postat av: C Nord

Jag har haft samma problem och sände ett e-mail till

Mixwell.Fick också ett svar. Det skall bara vara 3 msk vatten, men man får bearbeta degen länge om man gör det för hand.

Det går, ta på en engångshandske och kläm och kläm.

Då blev det ett lyckat resultat.

2012-08-03 @ 18:41:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0