Tjälknul

Tjälknul och potatisgratäng är god, enkel och bra bjudmat tycker jag!
För snart ett år sedan fyllde jag 30 år och då gjorde jag iordning en tjälknul på drygt 3 kg om jag nu minns rätt.;-)
Det kom ett helt tjejgäng en söndag eftermiddag så då bjöd jag på mat och cheesecake istället för bara fika.
Den gången gjorde jag en sallad och focaccia till oxå.

Köttet tar ca ett dygn att få färdigt och receptet nedan är beräknat till 10-12 portioner.

Just den här bilden tog jag för nån vecka sen när vi åt tjälknul igen. Den här gången var det dock bara familjen som åt.;-)



Recept på köttet kommer från Vår kokbok

Tjälknul

Ca 1½kg fryst benfritt nöt-,älg eller hjortkött
Tillagas i ugn 75-100º

Kryddad saltlag

1 liter vatten
1 dl salt
1 tsk socker
½ tsk krossad svartpeppar
1 smulat lagerblad
15 krossade enbär (det brukar jag hoppa över)

Överblivet kött går bra att frysa!

Norrländsk tjälknul görs av fryst kött som steks otinat i låg ugnsvärme och därefter läggs i en kryddad saltlag.
Metoden passar särskilt bra för köttbitar på ca 1½kg av mindre mört nöt- och älgkött, tex från bog och ytterlår. Lägg det frysta köttet otinat i en ugnssäker form eller stekpanna. (Flera köttbitar kan läggas i en ugnslångpanna och stekas samtidigt.)
Sätt in köttet i nedre delen av ugnen.
Stick in en köttermometer när köttet tinat efter 2-3 timmar. Spetsen på termometern ska placeras i mitten av den tjockaste delen.
Låt köttet stå i ugnen 7-10 timmar.
När termometern visar 60º är köttet rött inuti, vid 70º är det rosa och vid 75º helt genomstekt.
Koka lagen min. Låt den svalna lite. Lgg det varma köttet i en bunke eller rymlig fryspåse.
Häll över lagen som ska täcka köttet. Låt det svalna lite, täck över och ställ det kallt ca 5 timmar. Tag upp köttet och förvara det utan lag.
Skär köttet i tunna skivor.

Servera med potatisgratäng eller potatissallad och en blandad sallad. Kan också användas som smörgåspålägg.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0