Skink och broccolipaj (Glutenfri)

Idag har jag testat att göra glutenfri matpaj.
Gick riktigt bra!
Onödigt att jag gått och varit sugen men bävat för att prova.
Verkar som allt glutenfritt jag gör går bättre än jag trott!
Jag tycker faktiskt att det är lite kul att prova mig fram. Iaf när jag lyckas.;-)



Pajdegen:

3 dl glutenfri mjölmix (jag använde 1 dl grovmix (grön) från Finax och 2 dl gul från Finax)
2 msk pofiber
125 gram smör/margarin
2 msk vatten
(1 tsk havssalt)

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka ihop mjöl påfiber och matfett. Tillsätt vatten. Knåda ihop till en deg, enklast att använda en matberedare. Tryck ut i en pajform och förgrädda i mitten av ugen i 10 minuter.

Fyllning:

120 g rökt skinka i skivor
några buketter broccoli
2-3 dl riven ost
2 ägg
2 dl mjölk och grädde eller bara mjölk
grovmalen svartpeppar och salt

Fördela hälften av osten i pajskalet, skär eller klipp skinkan i lagom bitar och fördela den över osten.
Dela broccolin om cet behövs och fördela även ut den och sist resten av osten.
Vispa ihop ägg, mjölkblandning och kryddor lätt och häll det över pajen.
Grädda i mitten av ugnen ca 30 minuter.

Servera ev med en sallad och en klick Rhode Island!


Kommentarer
Postat av: Karin

D va ju d ja sa från början juh :-D

Ja e så glad för din skull, att du kommit igång me bakandet å hittat glädjen igen!!

Nu e d snart bara dom däringa chokladsnittarna som e så smarriga kvar å prova ;-)

2012-01-30 @ 21:10:31
Postat av: Linda

Vilka tänker du på då? De med mjölkchoklad som du tog receptet på?

2012-01-30 @ 21:42:43
URL: http://yramammansrecept.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Jag har bakat en del glutenfritt eftersom min man är glutenintolerant....
Du kan baka dom flest recept och byta ut det vanliga mjölet med glutenfritt...
Tänk bara på att minska ner på sockermängden till ungefär hälften, för det glutenfria mjölet är sötare :-)

2013-01-26 @ 10:47:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0