Saffransmuffins med kanel- & vanilj-cream cheesefrosting

De här muffisarna tycker jag mer är som cupcakes.;-)
Hittade receptet hos Annicake och tänkte att jag skulle provbaka före jul.
Så blev det inte men jag bakade dem för några dagar sen iaf!
Gjorde inte riktigt som hon gjort med receptet men det är iaf samma ingredienser.
Väldigt goda och inte nån stor skillnad på smaken jämfört med att baka med vetemjöl.
Jag kommer absolut att göra dessa flera gånger!
Frostingen var helt underbar dessutom.



Saffransmuffins
200 gr smör (rumsvarmt)
1 pkt saffran + 1 sockerbit
1½ dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
4 dl glutenfri mjölmix (alt vanligt mjöl)
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Stöt saffran tillsammans med en sockerbit i en mortel.
Vispa smör och socker poröst. Tillsätt sedan ett ägg i taget.
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten.
Tillsätt sist vätskan och rör till en slät smet.
Häll upp i formar, fyll inte mer än 2/3 av formen.
Grädda i 225' mitt i ugnen ca 15 min beroende på formstorleken.

Frostingen
2 dl grädde
1 knivsudd bakpulver
200 gr cream cheese
2,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
0,5-1 tsk kanel

Vispa grädde och bakpulver fast.
Rör ihop philadelphia och florsocker.
Tillsätt vanilj och smaka av med kanel.
Vispa ihop med grädden, men inte för mycket för då blir den lös.


Kommentarer
Postat av: Camilla

Oh, måste testas!

2012-02-07 @ 10:21:57
URL: http://www.mangiare.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0