Gott glutenfritt bröd

Är det något jag saknat i den glutenfria kosten så är det grovt bröd.
För en tid sedan fick jag tips från en på facebooks celiaki-sida. Hon lade ut en bild och efter att jag "Pressat" henne ett tag så skrev hon vad hon brukade ha i på ett ungefär.
Hon hade inget recept så det hade inte jag heller riktigt.
Det visade sig iaf att det blev himla bra!
Stort tack till den personen! Tror att hon heter Kerstin men kan minnas fel.
Det här är iaf det "grovaste" jag ätit sedan jag fick min diagnos.:-)                                                                   


Tyvärr var det inte en så tilltalande bild, men jag lovar ni blir inte besvikna om ni provar att baka!;-)

Du behöver:
1 liter vatten
50 gram smör
½ dl rapsolja
1 burk kesella
1 pkt jäst
½ dl sirap
1 ägg
1 dl linfrö
1 dl ren havre
1 dl bovetemjöl
1 frp Finax mjöl (gula)
1 dl surdegspulver
salt

Gör så här:
Smält smöret, häll i vatten och olja och värm till 37 grader.
Smula jästen i en bunke och rör ihop med sirap och salt så att det löser sig.
Häll i kesellan och degspadet. Rör tills att kesellan inte är klumpig mer.
Tillsätt ägget och blanda i resten.
Arbeta i maskin minst 5 minuter.
Täck degen och låt jäsa i 30 minuter ca.
Lägg degen som är väldigt lös på mjölat bakbord. Tillsätt mjöl så att det går att göra den till en rulle.
Skär sedan i så stora bitar du önskar, tror att jag fick ut 26st.
Jäs på övertäcka plåtar  i ca 30 minuter till.
Grädda sedan i 225 grader på falsen över mitten i ugnen i ca 10 minuter.
Låt svalna på galler under bakduk.

Ät medan de är ljumma och frys resten!
Sedan lämnar ni en komentar här.;-)

Låt er väl smaka!!:-)

Kommentarer
Postat av: Maria

Å, vad roligt med nytt brödrecept! För det är ju faktiskt det värsta med att inte kunna äta gluten... Detta ska jag prova, måste bara inhandla lite ingredienser :)

2012-04-09 @ 10:27:30
URL: http://systrarafsocker.blogspot.com
Postat av: Marita Östh

Hur mycket vatten ska det vara?

2012-04-09 @ 12:28:52
Postat av: [email protected]

Oj, klantigt att missa det! Det ska vara en liter.:-)

2012-04-09 @ 12:55:49
URL: http://yramammansrecept.blogg.se/
Postat av: Marita Östh

Tackar.

2012-04-09 @ 16:22:50
Postat av: Kjersti

Hej Linda! Men jag har ju massor med glutefria, grova, brödrecept av alla de slag! Har du inte upptäckt dem?? Jag vägrar - utom i absoluta nödfall - att äta färdiggjort, glutenfritt bröd, som antingen är torrt eller klistrar fast i tänderna. Mina bröd som jag testat fram efter otaliga brödbak, smakar nästan som "vanligt" grovt bröd. Kika in under fliken "Glutenfritt/Matbröd" och se om något kan falla i smaken. Ditt bröd såg också jättegott ut!

2012-04-19 @ 19:56:38
URL: http://kjerstismatochprat.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0