Kladdkaka/glutenfri kladdkaka

Jag har som jag skrev börjat med glutenfri kost så det kommer nog att bli en del glutenfria recept framöver...
Det här var det första jag provade att baka med glutenfritt mjöl och det blev över förväntan!



Den vänstra kladdkakan är glutenfri och den högra är bakad på vanligt vetemjöl.

Ingredienser:

2 ägg
3 dl socker
1½ dl vetemjöl/glutenfritt mjöl (Jag använde den orangeaktiga förpackningen i tetra)
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
100 g smält smör

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en form (ca 1½l) (Jag använde mig av majsströbröd)
Vispa ägg och socker i en skål.
Blanda ner de torra ingredienserna och slutligen det smälta smöret.
Häll smeten i den förberedda formen och grädda i 30-35 minuter i ugnen. Kakan ska vara kladdig i mitten.
Låt kakan svalna något innan den lossas från formen.

Kommentarer
Postat av: mia

Tack för receptet....nu ska de bakas :)

2011-11-07 @ 13:35:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0