Tekakor (Glutenfria)

Det här var nästan det första jag gjorde när jag fick veta att jag inte får äta gluten mer.
Jag har fått receptet från en mamma på min dotters dagis.
Nu har jag inte provat så mycket glutenfritt bröd men det här är faktiskt det godaste hittills!!
Har oxå kommit på att det blir ju även bra mycket billigare att baka själv.
Det är inte alls svårt så prova!
Går ju förstås att göra med vanligt mjöl oxå..



Ingredienser

50 g jäst
5 dl fingervarm mjölk
3 msk honung
1 äggula
13-14 dl glutenfri mjölmix eller vetemjöl
200 g rumsvarmt smör
1 tsk salt

Tillagning

Lös upp jästen i den fingervarma mjölken.

Tillsätt honungen, salt, äggula, 13 dl av mjölet och klicka sedan i smöret.
Arbeta sedan degen kraftigt i 5 minuter. (Gärna i maskin) Låt jäsa i 45 minuter.

Klicka ut degen med 2 skedar till en boll. (Det blir minst 20 st) Låt jäsa i fem minuter.

Tryck ut till en tekaka med skeden.

Låt jäsa 30-40 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader. Grädda mitt i ugnen i ca 7 minuter. Spreja med vatten när du sätter in plåten. (Jag brukar pensla mina med vatten innan gräddningen)


Degen som mer liknar en smet står på jäsning



Tekakor utklicakde och tillplattade på jäsning innan pensling med vatten



Gräddade tekakor som väntar på att ätas!



Kommentarer
Postat av: Katarina B

Såg då väldigt goda ut iaf:-)

2011-10-27 @ 21:54:41
URL: http://www.huskysens.blogspot.com
Postat av: lillajag

Hej, dom ser jätte goda ut. Jag är glutenintolerant :( jag undrar om man kan byta ut mjölken mot vatten?

Tacksam för svar, kolla gärna även in min blogg :)

2012-07-22 @ 01:49:20
URL: http://livetutanfor.bloggplatsen.sr
Postat av: Linda

Jag har inte provat men det går säkert bra! I så fall skulle jag välja olja istället för smör i degspadet.

2012-07-25 @ 10:16:03
URL: http://yramammansrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0