Kolatårta (glutenfri)

Det här var den andra tårtan vi bjöd Tomas gratulanter på!
Jag trodde att den sulle vara godast nygjord men jag kan lova att den hade saftat till sig och blivit mycket godare till dagen efter!



Mjuk mandeltårta till bottnen:

300 g mandelmassa
3 ägg
3 bittermandlar

Sätt på ugnen.
Smörj och bröa en form med löstagbar botten på ca 1,5 liter. (Funkar oxå utan löstagbar)
Riv mandelmassan.
Blanda den med äggen.
Riv bittermandlarna mycket fint. Blanda alltsammans till en fin smet, gärna i matberedare.
Häll smeten i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175º i 30 min, ev mer.
Låt kakan kallna och gör under tiden kolasåsen.

Kolasås:

1½ dl vispgrädde
1 dl mjölk
2-3 msk socker
½ dl sirap

Blanda grädde, mjölk, socker och sirap i en kastrull (ca 1½ liter)
Koka upp och låt såsen koka kraftigt utan lock tills den är ljusbrun och fått kolasmak, ca 15 min. (För mig tar det längre tid då jag är för feg på värmen)

Montering:

Lägg mandelbottnen på ett fat, bred på kolasåsen.
Vispa 2 dl grädde och bred det på kolasåsen.
Riv lite choklad över.

Klart!

Låter omständigare än det är tyvärr, men våga prova!!






Kommentarer
Postat av: Helena Ljunggren

Så fantastiskt gott!

2011-10-19 @ 08:12:52
URL: http://www.helenaljunggren.com/
Postat av: Linda

Står inte vilken grad det ska vara på ? ;p

2011-10-28 @ 14:36:38
Postat av: Linnéa

Himmelskt gott! mamma som inte äter gluten gillade den väldigt mycket hon också!

bra för glutenintoleranta o bra för oss andra :)

Tack för receptet!

2013-06-18 @ 21:35:00
URL: http://linneaturner.blogg.se
Postat av: Linda

Kul att ni gillade den!:-)
Nu blev jag sugen att göra den igen.;-)

2013-06-20 @ 12:30:03
URL: http://yramammansrecept.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0