Glutenfria pepparkakor

Det här baket gick jag och drog på. Trodde att det skulle bli ett helvete att kavla ut och få upp kakorna från bakbordet.
Ack så fel jag hade!
Riktigt smidig deg och behövde knappt mjöla bordet ens.
Bra smak och nästan lite starka.



Nellys små gulliga händer var med och knådade och provsmakade.;-)



4-5 dl glutenfri mjölblandning
1/2 dl PO-fiber
1/2 dl socker
2 tsk malen kanel
1 tsk malen ingerfära
1 tsk malda nejlikor
1/2 tsk malen kardemumma
1/2 tsk bikarbonat
100 gram smör
3/4 dl sirap
2 msk vatten

Rör mjukt matfett, socker och sirap poröst.
Blanda mjölmixen PO-fiber, kryddorna och bikarbonaten.
Tillsätt mjölblandningen samt vatten i smeten.
Arbeta allt till en smidig deg.
Lägg degen i kylskåpet ett par timmar eller över natten.

Utbakning:
Baka ut på lätt mjölat bakbord.
Kavla degen tunnt och tryck ut dina kakor med pepparkaksmått.
Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda dem i mitten av ugnen 225 grader i ca 5-6 minuter.
Låt kakorna svalna på ett plant underlag innan du lägger dem i en burk.



De fina djurformarna är nya för i år och inköpta på Ikea.


Kommentarer
Postat av: Annica - annicake

Åh vad bra med en glutenfri pepparkaksdeg! Har oxå dragit mej för att baka detta, men detta recept måste jag helt klart testa!

2011-12-11 @ 12:42:59
URL: http://annicake.se
Postat av: Christine

Så för att göra dem glutenfria så räcker det med annat mjöl, allt annat är som vanligt eller något annat måste ändras och man måste ha sån fiber? (har i princip inga kunskaper om något i köket) :)

2011-12-11 @ 13:30:30
URL: http://christinewells.devote.se
Postat av: Marie

Hej! Jag undrar vilken mjölblandning du använder? Är ny när det gäller att baka glutenfritt, men jag har förstått att det kan vara väldigt stor skillnad på de olika sorterna som finns att välja på?

2011-12-12 @ 19:13:26
Postat av: Linda

Tror att det kan behövas PO-fiber för att få degen kavelbar. Använder man Lailas mjölmix kan det nog gå ändå vad jag förstått.

Till det här receptet tror jag att jag använde Finax gula. Jag har provat en del olika men överlag tycker jag att den är bäst.

2011-12-14 @ 22:10:05
URL: http://yramammansrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0