Krämiga blåbärsrutor

Dessa provade jag på i höstas när jag var värdinna för en Me&i-visning. De var uppskattade!



5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1½ dl råsocker
100 g smör eller margarin, rumsvarmt
3 ägg

Fyllning
400 g Philadelphia cream cheese
3 msk marsanpulver (för kokning)
2½ dl vispgrädde
1 dl strösocker
8-10 dl blåbär

Gör så här

1.
Blanda mjöl, bakpulver, vanilj- och råsocker i en skål.
2. Tillsätt smör och ägg och arbeta samman till en deg.
3. Lägg degen i en plastpåse och låt den vila i kylskåp i 30 min. Sätt ugnen på 175 grader.
4. Klä en långpanna, ca 25x35cm, med bakplåtspapper.
5. Tryck ut degen i långpannan. Förgrädda kakan mitt i ugnen i 15 min.
6. Blanda ost och marsanpulver i en skål.
7. Vispa grädde och socker till ett fast skum och vänd ner det i ostblandningen.
8. Bred fyllningen på den förgräddade bottnen. Strö över blåbär.
9. Grädda i ytterligare 20-25 min. Låt svalna. Skär kakan i rutor. Pudra gärna över florsocker före servering.

Recept från tidningen Hembakat 1/2010

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0