Schweisernötstårta

Den har har jag tänkt göra väldigt länge. Så igår blev det av!
Jätte enkel att göra och faktiskt rikigt god oxå!
Tog med den här igår när vi var till men syster och firade midsomar.
Hade tänkt mig att göra ett fint upplägg så klart men vi åt efterrätten väldigt sent och jag hade dåligt med rekvisita så jag fotade bara kakan och tallriken som det var.



100 g sömandel
100 g smör
2 ägg
3 dl socker
1 2/3 dl vetemjöl

Topping
200 g schweizernötschoklad
7 msk grädde
1 msk smör

Gör så här:

1.
Sätt ugnen på 175 grader. Mal mandeln fint i en kvarn. Smält smöret i en kastrull. 
2. Vispa ägg och socker pösigt, i ca 3-5 min.
3. Blanda ner mald mandel, mjöl och till sist smält smör. Rör till en jämn smet. 
4. Smörj en rund form med löstagbar botten, ca 22 cm i diameter.
5. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i 25-30 min. Kakan ska vara lätt gyllenbrun. Låt svalna.
6. Smält chokladen över vattenbad. Rör ner grädden och till sist smöret. Se till att allt blandas väl.
7. Bred chokladsmeten över kakan och ställ den i kylskåpet för att svalna.

Kommentarer
Postat av: Johanna Friman - Tvåbarnsmorsan

Mm.. den lät riktigt god!

2011-06-26 @ 21:27:31
URL: http://tvabarnsmorsan.blogspot.com
Postat av: helen

den här har jag tänkt göra till min svärfar som älskar schweizernötchokladen och fyller 50 nästa vecka!

2011-09-07 @ 10:43:52
URL: http://helenium.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0