Dillkyckling

Min syster brukar få bjuda mig på dillkyckling för hon gör den så otroligt god!
Receptet hon hade från börjat har hon så klart tappat bort...

Jag har hittat nå liknande recept i buffé så jag provade och det blev nästan lika gott.
Några små ändringar blev det så jag skriver som jag gjorde.



4 portioner

3 kycklingfiléer
1 liter vatten
2 lagerblad
6 hela vitpepparkorn
2 morötter
2 msk vetemjöl
1 dl vispgrädde
2 msk ättiksprit
1 tsk socker
1 kruka grovhackad dill
smör
salt och nymalen vitpeppar

Gör så här:

1. Koka upp vatten,  skalade morötter som är skurna i ganska tjocka skivor, lagerblad, pepparkorn och 1½ tsk salt i en stor kastrull. 

2. Putsa kycklingen och skär i ganska små bitar. Lägg kycklingen i kastrullen. Sjud 10-15 minuter, tills kycklingen är färdig. Sila av och spara buljongen.

3. Smält en matsked smör i en kastrull. Rör ner mjölet. Tillsätt sedan buljongen lite i taget under vispning, ca 5 dl går åt. Tillsätt grädden och låt koka i 3-5 minuter. Rör då och då.

4. Tillsätt ättika, socker och kycklingen samt de kokta morötterna. Låt kycklingen bli varm. Ta från värmen och rör ner dillen. Krydda med ½ tsk salt och 1 krm peppar. Smaka av och tillsätt ev mer ättika och socker. Servera med kokt potatis.

Kommentarer
Postat av: Göran

Jag ska prova på receptet det låter gott

2011-11-04 @ 16:44:05
Postat av: Linda

Det gör du rätt i för det ÄR gott!:-)

2011-11-05 @ 21:50:35
URL: http://yramammansrecept.blogg.se/
Postat av: Göran

Lättlagat och jättegott

2011-11-16 @ 11:29:24
Postat av: Yramamman

:-)

2011-11-16 @ 18:23:25
URL: http://yramammansrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0