Focaccia

Jag gjorde inte precis som det stod i receptet eftersom att jag inte hade alla ingredisenser hemma.
Fick dryga ut med lite vetemjöl och så smulade jag i oregano i degen istället för rosmarinkvistarna. Oliver tycker jag inte om så det hoppade jag över.;-)

Ett bakplåtsstort bröd

25 g jäst
3½ dl vatten
2 msk olivolja
1 tsk salt
7-8 dl (ca450 g) vetemjöl special
olivolja till pensling
ca 20 svarta oliver
några kvistar rosmarin
1-2 tsk gourmetsalt (havssalt)

Dela sönder jästen i en bunke. Värm vattnet till 37º (fingervarmt). Rör ut jästen med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olja, salt och lite mjöl i taget. Arbeta degen smidig. Jäs den övertäckt 30-40 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig. Platta ut den med mjölade händer på plåt med bakplåtspapper. Täck över och låt jäsa ca 30 min.
Pensla eller droppa över olivolja. Tryck ner oliver och rosmarinblad i degen. Strö över lite salt.
Grädda i mitten av ugnen 15-20 min.
Låt brödet svalna på galler innan det skärs i fykanter.

Receptet kommer från Vår kokbok


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0