Glutenfria rosenbröd!

Blev så glad när jag lyckades att göra glutenfria rosenbröd idag!
Jag har gått och tänkt tanken men trodde inte att jag skulle få till det..
Hade tyvärr bara gamla vallmofrön hemma så jag tog på linfrön och solrosfrön istället.
Funka ju det med men det ska ju vara vallmo för att det ska bli rätt.;-)

(Vill man göra dessa med vetemjöl så kan det behövas 13 dl och ingen fiberhusk.)



50 g jäst
50 g smör
5 dl mjölk
1½ tsk salt
2 tsk socker
2 msk fiberhusk
11 dl glutenfri mjölmix (Finax röda)

Pensling:
1 uppvispat ägg
vallmofrön


Smula sönder jästen och blanda med socker och salt medan du fixar degspadet. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken, värm tills att det är lite varmare än 37 grader. Blanda i fiberhusk och låt svalna till fingervarmt.

Häll vätskan i degskålen och rör ut med jästblandningen. Mät upp mjölet i ett litermått.

Rör i det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig i maskin 5-7 minuter. Jäs degen övertäckt ca 30 min.

Klicka ut degen (smeten) till 16 bullar med hjälp av 2 matskedar på bakplåtspapper.

Jäs ca 30 min. (Efter att de jäst nån minut kan man forma till dem lite om man vill)
Sätt ugnen på 225 grader.


Pensla med ägg och strö på vallmofrö.
Grädda ca 10 minuter i mitten av ugnen.

Låt svalna på galler och frys dem sedan. (Om de inte ska ätas direkt)


Kommentarer
Postat av: Maria

Mmmmm, har provat ännu ett jättegott recept från dig, nämligen detta! Gillas!! :)

2012-02-12 @ 11:24:25
URL: http://systrarafsocker.blogspot.com
Postat av: Maria

Ja, vi är två systrar som bloggar, och man vet inte vem som har gjort vilket inlägg ;) Min kollega har en teori om att vitt, stilrent porslin är min syster; lite mer romantiskt, kanske blommigt är jag. Stämmer oftast :)

2012-02-12 @ 15:13:53
URL: http://systrarafsocker.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0