Mjölkchokladsnittar

Nu har jag gjort dessa snittar 2 gånger. Kan säga att de tagit slut lika fort båda gångerna.;-)
Hade inget ljust muskovadosocker hemma så jag använde farin istället. Även sirapen böt jag ut. Tog vanlig ljus sirap.
Kommer absolut göra dessa många gånger till!
Väldigt enkelt att baka och supergoda enligt mig! Lite som en biscotti men den är lite seg istället för knaprig.



Receptet ger ca 14-15 kakor.

175 g smör, rumsvarmt
½ dl strösocker
½ dl ljus muskovadosocker
3 msk sirap gjord på rörsocker
5 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
150 g mjölkchoklad, skuren i stora tärningar

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smöret med en elvisp tillsammans med strösocker och muskovadosocker. Tillsätt sirapen och sedan alla övriga ingredienser på en gång.

Knåda ihop degen med händerna och forma en lång rulle. Degen är ganska tjock och man måste krama den samtidigt som man formar rullen. Gör den lika lång som längden på plåten och lägg den på ett bakplåtspapper. Tryck ner degen något med fingrarna.

Grädda längden mitt i ugnen i 20-25 min. Den är färdiggräddad när ovansidan spricker och den känns fast när man trycker lätt på ovansidan. Det är viktigt att inte övergrädda kakorna.

Låt längden svalna i ca 5 min och skär den sedan i breda snittar, ca 3 cm, lite på diagonalen. Låt kakorna kallna på plåten.


Kommentarer
Postat av: Jennie

Kan intyga att de är ryysligt goda! Men vad få kakor av en sats...

2011-08-23 @ 22:34:47
URL: http://koksotaskar.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ser jättegott ut. Vill prova.. Får se om jag vågar.

2011-08-24 @ 19:53:14
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

åh du, de här har jag haft planer på att göra också, men inte riktigt kommit till skott. Dina ser fantastiska ut, precis som allt annat på din blogg ;)

2011-08-26 @ 00:07:23
URL: http://daedalsmat.sajto.se
Postat av: Enkakaiugnen - Lotta

Såna här vill jag baka, nu på en gång! Ser tokgott ut! Är det receptet som fanns med i ett nummer av Hembakat? Fanns något liknande där har jag för mig... Kul att veta om de var dom eftersom dom blev så bra :)

2011-09-01 @ 13:12:57
URL: http://enkakaiugnen.bloggplatsen.se
Postat av: Enkakaiugnen - Lotta

Tänkte bara meddela att de var lika goda som de ser ut!! Så tack för inspirationen :)

2011-09-06 @ 22:47:35
URL: http://enkakaiugnen.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0