Kyckling med het dillsås

Den här rätten kändes väldigt lik dillkycklingen som jag gjorde för ett tag sedan. Men smaken var inte ett dugg lik!
Kommer garanterat göra kyckling med het dillsås fler gånger.
Alla i familjen åt med god aptit och det är ett riktigt bra betyg här hemma!;-)
Det hade varit gott med pressad potatis istället för kokt tror jag, men det gick bra att mosa potatisen med såsen också.



4 portioner

500-600 g kycklingfilé (Jag tog 4 rätt små filéer)
1 gul lök
1 morot (Jag tog 2)
3 msk vetemjöl (Jag tog 4)
5 dl vatten+hönsbuljongtärning (Jag tog en dryg tesked av Alpnaerings grönsaksbuljong)
1 liten burk kokosmjölk (165 ml)
1 msk ättiksprit (12%)
2 msk sweet chilisås
1½ dl hackad dill
smör, salt

Gör så här:

1. Skala och skiva lök och morot tunt. Skär kycklingen i 2 cm breda strimlor.
2.Stek kyckling, lök och morot i 2 msk smör i 3-4 minuter. Strö över mjölet. Tillsätt vatten och buljong. Rör om.  Låt koka ca 5 minuter.
3. Blanda i kokosmjölk, ättika, sweet chilisås och ½ tsk salt. Tillsätt dillen strax före servering.

Servera med potatis




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0