Snabbaste tekakorna i långpanna (glutenfria)

Det här receptet kommer ursprungligen från tidningen hembakat.
Jag har gjort om det lite och gjort det glutenfritt!
Verkligen enkelt och snabbt att baka!
Ser inte lika tilltalande ut på bilden som det verkligen är!
Jag brukar dela rutorna och ta på rejält med bregott och så lite hushållsost på det.
 
 
12 st

50 g jäst
5 dl mjölk
50 g smör
1 msk honung
½ tsk salt
8 dl glutenfri mjölmix (Finax röda)
3 dl havregryn

Gör så här:
Smula jästen i en assistentskål. Smält smöret och värm med mjölken till fingervarmt.
Blanda med jästen, saltet och honungen. Häll i havregrynen och mjölet i assistenten och låt den      arbeta några minuter.      
Degen ska bli ganska lös. 
Låt degen jäsa i ca 30 min.

Smörj en lånpanna. Höll ut degen i pannan och strö över mjöl. Tryck ut degen med händerna i 
långpannan, mjöla dem om det behövs. Skåra kakan till 12 rutor och låt jäsa medan ugnen blir varm.
Grädda i mitten av ugnen ca 20 min i 175 grader.

Kommentarer
Postat av: malin

Tycker det ser supergott ut, jag!

2013-02-14 @ 00:45:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0