Nöttoppar (glutenfria)

Jag har inte provat baka så mycket glutenfria kakor än.
I helgen provade jag Leilas nöttoppar och de blev både fina och goda och var framför allt superlätta och snabba att göra!
Det här receptet tycker jag borde passa fint om nån vill bjuda nån glutenintolerant på fika utan att krångla till det.

Jag gjorde 16 toppar som det står i receptet men bjuder man på många sorters småkakor samtidigt så kan man gott göra dem mindre.



Till 16 toppar behövs:

50 g smör
200 g hasselnötter
1 dl strösocker
1 ägg

Hasselnötter till garnering eller smält choklad som jag tog.

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret.
Mixa hasselnötterna till ett fint pulver i matberedare.
Blanda nötterna med smör, strösocker och ägg.
Forma smeten med fingrarna till bollar eller toppar på en plåt med bakplåtspapper, sätt en hasselnöt i varje topp.
Grädda gyllene i mitten av ugnen i cirka 18 minuter. Låt svalna på plåten.

Om du inte satte en nöt i varje kaka kan du ringla smält mörk choklad över kakorna när de svalnat.

Kommentarer
Postat av: Malin

jag tänkte göra såna här men jag tror inte att jag har nån bra maskin för att mala nötterna

2012-02-06 @ 22:23:16
Postat av: Linda

Stavmixer? Har du varken matberedare eller mandelkvarn? Rivjärn eller kniv i värsta fall.;-)

2012-02-07 @ 08:12:07
URL: http://yramamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0