Kantarellpaj

Jag tycker mycket om att gå i skogen och framförallt på hösten när det finns bär och svamp!
Pappa är den som brukar följa med mig om jag inte går ensam.
Lite roligt att göra något med honom, det händer inte så ofta annars tyvärr.
Jag är lite dålig på att använda all svamp men tycker att det är supergott när jag väl gör något!
Nu sist belv det en paj av färska kantareller, kändes lite lyxigt i matlådan.;-)



Ingredienser

Pajdeg:
100 g kallt smör
3 dl vetemjöl eller dinkelmjöl
2 msk iskallt vatten

Fyllning:
400 g kantareller
1½ msk smör
1-2 tsk vitlökskrydda eller vitlöksklyftor
2 dl grovriven ost
3 ägg
2½ dl mjölk
1 tsk salt
1-2 krm svartpeppar


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda smör och mjöl i en matberedare (eller knåda för hand). Mixa riktigt finsmuligt. Stjälp ut smulet på ett bakbord och droppa över 2 msk iskallt vatten, arbeta ihop till en deg med snabba rörelser. Om degen känns för lös, låt den då vila i kylskåp 30 min.

Lägg i den rensade svampen i stekpannan.
Hetta upp och tillsätt smöret när all vätska ångat bort. Stek kantarellerna gyllene. Pressa över vitlöken och rör runt försiktigt.

Strö ut osten i botten på pajaskalet. Fördela de stekta kantarellerna över. Vispa ihop äggen, mjölken, salt och peppar. Häll detta i pajskalet och grädda mitt i ugnen tills fyllningen stannat ca 40-50 min.


Kommentarer
Postat av: joanna- att leva med Aspergers syndrom!

Hej jag heter Joanna är är 23 år.

När jag var 14 år fick jag diagnosen Aspergers syndrom och nu bloggar jag öppet hjärtat om mitt liv med diagnosen och allt vad det innebär för att folk ska få mer förståelse och insikt för hur det är att leva med ett dolt funktionshinder.

Så besök gärna min blogg:)

kram

2011-09-17 @ 18:00:13
URL: http://domkallarmighannes.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0