Tekakor

Det doftar ljuvligt hemma hos mig just nu!
Jag har precis klarat av ett bak av Mammas goda tekakor som finns i Leila Lindholms A piece of cake.
Kom på att jag skulle köra på varmluft så det skulle gå snabbare. Blev lite olika resultat på den övre och undre plåten men alla verkar ok!
Jag gjorde dubbel sats av receptet och av halva degen gjorde jag små tekakor. Men nästan så jag tror att de större blev bättre.;-)



Det blev en rejäl deg efter jäsningen!
Lättarbetad var den också.



Mammas goda tekakor ur Leilas "a piece of cake".

Till 10 bröd behövs följande.
5 dl mjölk
4 dl havregryn
½ msk salt
1 msk ljus sirap
150 gram smör
25 gram jäst
8-9 dl vetemjöl special

1. Värm mjölken till cirka 50 grader och häll i havregrynen, salt och sirap.
    Låt blandningen stå och svälla i cirka 20 minuter.
2. Smält smöret och rör ner det i grynblandningen.
3. Smula ner jästen och blanda ordentligt.
4. Tillsätt vetemjölet lite i taget tills det blir en lös deg.
5. Jäs degen under bakduk till dubbel storlek i cirka 30 minuter.
6. Sätt ugnen på 225 grader.
7.Knåda degen på ett mjölat bakbord, dela den i tio bitar och kavla ut till runda tekakor cirka 1 cm tjocka.
8. Nagga dem med en gaffel och jäs under bakduk på plåtar med bakplåtspapper i cirka 30 minuter.
9. Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.


Kommentarer
Postat av: Malin

fina bilder och det ser väldigt väldigt gott ut!

2011-03-08 @ 22:41:40
Postat av: Linda

Tack! Kom och smaka någon dag kanske?;-)

2011-03-09 @ 08:19:46
URL: http://yramamman.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej kan man använda mjöl istället för havregryn?

Duktig du är!

2011-08-29 @ 11:05:33
Postat av: Sara

Hej kan man använda mjöl istället för havregryn?

Duktig du är!

2011-08-29 @ 11:06:22
Postat av: Linda

Blir nog inte lika saftigt och gott då. Prova men var försiktig med mjölet.;-)

Kan tänka mig att det blir mera "källarfranska" av det hela.

2011-08-29 @ 15:15:34
URL: http://yramammansrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0