Kladdkaka utan ägg

Googlade på baka utan ägg och hittade den här.
Den smakade inte i närheten av en kladdkaka med ägg men kan tro att den duger om man är allergisk mot ägg.
Mycket mjölsmak och lite "klister-känsla".
Det kommer troligen komma fler äggfria recept här framöver. Det är så att mitt minsta syskonbarn fått äggallergi nämligen och eftersom att min syster fortfarande ammar så blir det äggfritt även för henne.




2,5 dl socker
50 gr rumsvarmt smör eller margarin
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1,5 dl mjölk


1. Vispa socker och smör/margarin poröst med 1 msk mjölk.
2. Blanda ihop de torra ingredienserna och tillsätt dessa växelvis med resten av mjölken.
3. Vispa i minst 2 minuter.
4. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten.
5. Grädda i 150° i 35-40 min.


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Just kladdkaka är svår att få till bra utan ägg, tycker jag. Jag har inte heller hittat något perfekt recept. Kul att det är fler än jag som letar äggfritt.

2011-03-22 @ 15:51:00
URL: http://flickanokakorna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0