Rullrån

Det här receptet skulle jag förstås ha lagt in före jul men så blev det inte..
Bakade dessa goda tillsammans med min farmor när hon levde. Det var jag som var bäste gräddare så jag fick jobba rätt hårt med det ibland.;-)
Jag fick hennes rånjärn och har fortsatt att göra rullrån men inte så ofta.



1 kkp socker
1 kkp vetemjöl
1 kkp potatismjöl
1 kkp vatten
1 kkp smält smör
1 ägg
1 tsk hjorthornssalt
1 msk vaniljsocker

Smöret smältes och blandas sedan med vattnet. Alla ingredienser blandas i en bunke.

Rånjärnet värmes och lite av smeten hälles på mitten. Vänd järnet så att rånet gräddas på båda sidor.
Vik upp en kant stick in den i rullen och rulla snabbt av rånet från järnet.

(Det finns speciella "rullar" att använda sig av)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0