Biskvikaka i långpanna

Det blir minst 20 bitar.

Botten:
8 äggvitor
4 dl strösocker
400 g mald, skållad mandel

Smörkräm:
225 g smör
3 dl socker eller florsocker
3 äggulor

Topping:
200 g choklad
1 tsk olja

Vispa äggvitorna styva och vispa i sockret. Vänd varsamt i mandeln och bred ut det i en smord långpanna (jag hade ett smort bakplåtspapper). Grädda ca 15 minuter. (Nästa gång ska jag köra den längre, för den blev lite för lös tyckte jag.) Stjälp upp den på bakplåtspapper och låt kallna.

Vispa samman smörkrämen och bred den över den kalla kakan. Ställ sedan kakan kallt. (Jag ställde in den i frysen).

Smält chokladen med oljan över vattenbad och låt kallna något. Bred den sedan över kakan. Låt stelan och skär med vass kniv i rutor (skölj kniven i varmt vatten och torka av så går det lätt av skära kakan).

Går bra att frysa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0