Zivojkas tårta (LCHF)

Igår fyllde jag år, har haft ett himla sjå att få till fikat.
Det skulle finnas något glutenfritt till mig, något äggfritt till min systers yngsta son och så ville jag bjuda mamma på något oxå.
Mamma brukar bli utan eftersom att det faktiskt är självvalt att äta LCHF.
Kämpade på med att få till det, blev några misslyckanden på vägen med det glutenfria men mer om det en annan gång.;-)

Det här var inte den absolut godaste tårtan jag ätit men absolut inget fel på den heller!



Ingredienser:
8 ägg
200g malda hasselnötter
200g mörk choklad (minst 70%)
200g smör
2,5 dl sukrin
2 tsk romarom eller whisky

Gör så här
Till det här receptet behöver du tre pajformar. Jag använde engångsformar i aluminium, så klippte jag ut en cirkel av smörpapp att lägga i så att inte bottnarna fastnar.

Botten 1
Vispa 6 äggvitor hårt med 1,25 dl sukrin. Vänd ner 135g av de malda hasselnötterna. Dela upp smeten i två formar och grädda på 175 grader i 15 minuter, eller lite längre.

Botten 2
Vispa 2 ägg med 0,5 dl sukrin. Blanda i 35g riven mörk choklad och 65g malda hasselnötter. Grädda på 200 grader i 10 minuter.

Chokladkrämen
Smält 65g mörk choklad i 6 äggulor. Rör ner 0,75dl sukrin och 2tsk rom eller whisky. Låt kallna lite innan du vispar ner det i 200g rumstempererat smör. Vispa hårt.

När allt kallnat brer du ut halva chokladkrämen på en av "Botten 1", lägg sedan "Botten 2" på varpå du brer ut resten av chokladkrämen. Lägg den andra "Botten 1" som lock. Smält lite mörk choklad som du ringlar eller brer ut ovanpå tårtan. Ställ i kylen så den smälta chokladen hårdnar.

Servera gärna med vispgrädde.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0