Pitabröd

Jag har gjort pita förr och tycker att det är både enkelt och gott!
Går ju att ha så mycket olika i fyllningar dem också.
Jag vet att jag tjatar om "barn" men tror att de gillar pita för att man inte behöver ha bestick.;-)
Allt som är lite "förbjudet" är väl skoj för barn?

Med vad skulle du ha serverat pitabröden?



Receptet ger 16st bröd.

Du behöver:

25 g jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
12-13 dl vetemjöl

Gör så här:

Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med fingervarmt vatten. Tillsätt salt och nästan allt mjöl.
Spara lite av mjölet till utbakningen.
Arbeta degen tills den blir smidig och släpper bunken.
Jäs under bakduk 60 minuter.
Sätt ugnen på 275º ca 10 min innan degen jäst klart.

Knåda degen lätt på mjölat bakbord. Delen degen mitt i tu och dela varje halva i åtta bitar.
Rulla till runda jämna bullar.
Kavla sedan ut varje bulle till runda platta kakor, ca 12 cm i diameter.
Värm under tiden en osmord plåt i ugnen. Lägg kakorna på het plåt och grädda mitt i ugnen 3-4 min. Låt kallna under bakduk.

Kommentarer
Postat av: Katarina B

"Fluffar" alltid dina Pitabröd upp sig? Har hänt flera ggr att mina inte gör det, har inte kommit på varför....

2011-09-21 @ 13:46:22
URL: http://huskysens.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0