Glutenfria kanelbullar

Har hört att det ska vara svårt att lyckas med glutenfria bullar så jag kände detta som en utmaning.
Själv tycker jag att jag lyckades bra!
Nästa gång tror jag dock att jag ska vara lite sparsammare på mjölet.



Degen:
3 ½ dl mjölk
1 ½ dl kesella, 1 %
1 msk fiberhusk
50 g jäst för söta degar
75 g rumsvarmt smör
1 ägg
1 dl vit sirap
¼ tsk salt
Ca 10 dl glutenfri mjölmix

Fyllning:
Smör
Socker
Kanel

Pensling och garnering:
1 lätt uppvispat ägg
Pärlsocker

Dessutom behövs:
Bullformar

Gör så här:
1. Värm mjölken och kesellan till ca 45°. Häll över fiberhusken under omrörning. Låt svälla i ca 10 minuter.
2. Smula ner jästen och rör om tills den är upplöst. Klicka ner matfettet och tillsätt ägget, sirapen och saltet. Blanda sist ner mjölmixen och arbeta samman till en lite kladdig men hanterbar deg. Täck med en bakduk och låt den vila i ca 30 minuter.
3. Mjöla bakbordet med mjölmix. Arbeta samman degen lätt och stjälp ut på bakbordet.
4. Dela degen i två bitar. Kavla ut till rektanglar. Ha på fyllningen och rulla ihop. Skär upp i bitar.
5. Lägg bullarna i bullformar. Sätt ugnen på 250°. Låt bullarna jäsa till knappt dubbel storlek, ca 30 minuter.
6. Pensla de färdigjästa bullarna med uppvispat ägg, strö över pärlsocker.
7. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 8 minuter.


Kommentarer
Postat av: Sara

Ser jättefina ut. Å jag har ätit en hel del glutenfria bullar då svägerskan å hennes son är glutenallergiker. Å dina ser då goda ut!!

2011-10-02 @ 19:34:11
Postat av: Malin

Gud vad bra att det blev gott!

2011-10-02 @ 21:00:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0