Kalops

När jag var liten tyckte jag att jag bjöds på kalops allt för ofta.
Vet inte vad det var som inte var gott?
Nu har jag iaf gått och fantiserat om att det nog faktiskt skulle vara rätt så gott.
Jag bestämde mig för att prova göra kalops igår och oj vad jag kände mig vuxen!
Inte det godaste jag ätit men en helt okej vardagsrätt var det absolut!

Jag tog upp en stor bit märgpipa ut frysen men när jag hade karvat klart på den så insåg jag att det blev inte mycket kött till grytan.. Jag är nog lite för pjåskig så där.;-) Grytan är alltså inte vegetarisk även om man nästan kan tro det när man tittar i grytan.



Av dessa ingredienser får du ut 4-5 portioner

Ca 1 kg nötkött med ben eller 500-600g grytbitar
2 msk margarin
10 kryddpepparkorn
1½ tsk salt
2 lagerblad
5 dl vatten
3 morötter
2 gula lökar
3 msk vetemjöl eller maizenamjöl
½-1 dl vatten

Skär köttet i bitar ca 3X3cm. Låt fettet bli ljusbrunt i en gjutjärnsgryta på ej för stark värme.
Tillsätt salt och kryddor. Häll i vattnet och koka under lock på svag värme tills köttet är mört, minst en timme.
Skala och skiva morötterna. Lägg dem i grytan och koka ca 10 min. Skala och skär löken i bitarunder tiden.
Lägg i dem och koka ytterligare i 15 min.
Rör ut mjölet med vattnet till en slät redning, rör ner den och koka 3-5 min. Smaka av.
Servera med kokt potatis.


Kommentarer
Postat av: 5 paragraph essay

Looks not so tasty, but I would try it)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0