Köttgryta



Idag gjorde jag en köttgryta av en bit högrev som låg i frysen.
Jag är fruktansvärt dålig på att använda recept och inte är jag bra på att göra gryta heller.
Men det blev riktigt bra enligt min smak iaf!
Ska försöka komma ihåg ungefär vad jag hade i. Nu får ni inte bli förvånade om jag har gjort något i fel ordning eller så..

Ca 1 kg kött tror jag.
1 gul lök
2 morötter
2 lagerblad
2 vitlöksklyftor
1 tsk Alpnaerings grönsaksbuljong
Drygt en matsked kalvfond tror jag.
Ca 2 msk tomatpure
5 dl vatten
2 msk vetemjöl
salt
vitpeppar
svartpeppar

Gör så här:
Dela köttet i bitar. Jag gjorde rätt så små.
Stek dem i en stekpanna med lite salt och malen vitpeppar. Lägg över i en gryta. Vispa ur stekpannan med det mesta av vattnet.
Pressa i vitlök och tillsätt buljong, fond och lagerbladen.
Låt koka minst en timme på svag värme under lock.
Skiva morötterna och skär klyftor av löken. Stek löken lite lätt och ha sedan i lök, morötter, ca 1 tsk salt och tomatpure i grytan.
Låt koka minst en halvtimme till.
När köttet känns mört göres en redning i tex en shaker av vattnet och mjölet.
Häll i redningen i en fin stråle medan du rör om i grytan.
Tillsätt eventuellt mera salt och så lite grovmalen svartpeppar. (Jag provade Kockens ekologiska grovmalen svartpeppar som jag fått som prov)

Servera med kokt potatis och njut!

Kommentarer
Postat av: floosan

Det lät riktigt gott, det här receptet ska jag spara tills på söndag =)

2011-03-21 @ 23:04:15
URL: http://blogg.mama.nu/floosan
Postat av: helen

Jag har lärt mig göra köttgryta av kokboken "Husmorsorna." de har ett grundrecept och så ett antal variationer som man kan välja bland.



http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174240706

2011-04-08 @ 11:39:22
URL: http://helenium.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0