Citronkaka

En väldigt god och tydlig smak av citron har den här kakan.
Sötsyrlig, jag längtar tills det blir sommar. Då ska jag sitta ute och fika på denna goda kaka!



2 ägg
2 dl strösocker
50 g smör eller margarin, smält
½ dl mjölk
2 msk färskpressad citronsaft
rivet skal av en citron
2½ dl vetemjöl
½ dl potatismjöl
2 tsk bakpulver

Gör så här

1.
Sätt ugnen på 175 grader. Rör ägg och socker vitt och pösigt.
2. Tillsätt avsvalnat matfett, mjölk, citronsaft och rivet citronskal. Rör om till en jämn smet.
3. Blanda vete- och potatismjöl med bakpulver i en skål.
4. Vänd ner mjälblandningen i äggsmeten.
5.
Häll smeten i en smord och bröad form, modell mindre.
6. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 35 min. Känn med sticka om den är klar.

Recept från tidningen Hembakat 1/2010

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0