Mintchoklad cc´s

Det här är nog de godaste cupcakes jag vet faktiskt!
Nu har jag längtat efter dem ett tag så jag passade på att bjuda på dem idag. Jag var på mitt sista styrelsemöte på dagis. De blev mycket uppskattade, skoj!



125g rumstempererat smör
125g strösocker
2 ägg
125g extra fint vetemjöl
några droppar pepparmintsolja
några droppar grön hushållsfärg
100g grovhackad choklad

Värm ugnen till 190º
För att göra muffisen, rör smör och socker pösigt. Tillsätt ägg och mjöl, pepparmintsoljan och den gröna hushållsfärgen och rör till en slät smet.Rör sedan ned den hackade chokladen. Fördela smeten i formarna och baka i mitten av ugnen i 12-15 minuter till muffisen har rest sig och är fasta i mitten.
Ta ut muffisen ur ugnen, lägg över dem på ett galler och låt svalna.


Till toppingen:
175g rumstempererat smör
350g florsocker
3msk kokhett vatten
vaniljsocker

Rör smöret mjukt i en skål. Tillsätt florsocker, varmt vatten och vaniljsockeroch vispa tills smeten är mjuk och blek till färgen.
Tillsätt lite grön hushållsfärg till smörkrämen och smaksätt med pepparmintsoljan.
Bred eller spritsa ut på muffisen och strö över chokladströssel.



Så här såg de ut när jag gjorde dem förr en gång!

Det har sett lite olika ut varje gång, ibland har jag brett på frostingen och haft på chokladströssel.



Kommentarer
Postat av: Johanna Friman - Tvåbarnsmorsan

Ja dom var verkligen goda!

2011-04-06 @ 20:30:47
URL: http://tvabarnsmorsan.blogspot.com
Postat av: Mia

Ska det inte vara bakpulver i?

2011-10-03 @ 20:22:17
Postat av: Linda

Nej, inget bakpulver det finns i mjölet! Om du inte använder vanligt vetemjöl för då lär du tillsätta bakpulver.

2011-10-03 @ 20:38:20
URL: http://yramammansrecept.blogg.se/
Postat av: Frida

tänkte baka till min mamma imorgon som fyller år. Hur mycket bakpulver ska jag ha i om jag har vanligt vetemjöl ?

och kan det vara maraboochoklad? :)

2011-10-10 @ 09:03:25
Postat av: Linda

Jag har använt block men Marabou funkar nog fin fint! Helst mörk. Tror att du kan googla fram nåt mått på bakpulvret men annars kan du nog testa med 1½tsk. Hoppas det blir lyckat!

2011-10-10 @ 14:01:22
URL: http://yramammansrecept.blogg.se/
Postat av: Tessan

Hej Linda!



Tycker dina cupcakes ser supergoda ut, måste verklien testas! Jag som älskar mint! Kommer du ihåg hur mycket glutenfritt mjöl du hade när du gjorde dom glutenfria?



Min dotter har ätit glutenfritt i snart ett år, men nu har även jag fått reda på att jag är glutenintolerant. Tycker din blogg verkligen är inspirerande, mycket som man vill testa att baka!!!

2012-05-31 @ 10:24:43
Postat av: Linda

Hej!

Vad glad jag blir över att du gillar bloggen och att du lämnar en kommentar!

Jag använde samma mängd mjöl och tillsatte 1 tsk bakpulver. Hoppas du gillar dem!

Lycka till med bakandet och det glutenfria livet.

2012-05-31 @ 11:05:09
URL: http://yramammansrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0