Har satt min första surdeg! (Glutenfri dessutom)

Blev lite taggad att prova det här med surdeg efter att jag var på Mat för livet-mässan!
Fick provsmaka ett jättegott saffransbröd i MixWells monter, det ska jag försöka baka till jul!
Jag fick med mig lite prover hem så nu stor det en glasburk med lila innehåll i mitt skåp i väntan på att börja "leva".
 
Jag är alltså helt ny på det här och vet inte mycket alls om surdeg. Det ska bli riktigt spännande att se resultatet!:-)
 
 
Som jag förstått så blir surdegen bäst om man använder rivet äpple i starten. Men jag tänkte att min syster skulle kunna få smaka brödet och hon tål tyvärr inte det.
Så jag provar med rödkål som jag fick tips om.
Vet inte alls om jag gjort rätt när jag rivit den.;-)
 
Jag blandade ihop:
 
200 g av MixWells ljusa basmjöl
200 g vatten
1,5-2 dl riven rödkål (Chansade på mängden)
 
Skulle vara skoj att veta redan nu om jag gjort rätt..
Kanske Viveka från MixWell kikar in och ger några hintar om det gått rätt till?;-)
Har inte ens koll på vad jag ska blanda i nästa gång, på dag 4..
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0