Rabarbercobbler

Jag får inte till det som på bilden i Hembakat tidningen..
Nu är det andra gången jag gör denna cobbler. Den blir smarrig men ser inte ut som den ska?



Rabarberfyllning:

4 rabarberstjälkar (ca 400 g), skivade
3 msk smör
4 msk råsocker

Cobbler:

100 g smör, rumsvarmt
1 dl strösocker
1½ dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
½ dl vispgrädde
1 ägg

Gör så här:

1.
Sätt ugnen på 175 grader. Stek rabarberbitarna hastigt i smör och strö över råsockret.
Lägg rabarbern i en ugnsfast form eller små portionsformar.

2. Cobbler: Vispa ihop smör och socker med elvisp i en bunke.

3. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och vänd ner dem i smörblandningen. Vispa sist i grädden och ägget.

4. Täck rabarbern med smeten och grädda cobblern mitt i ugnen i 20-25 minuter eller tills cobblern får en gyllene 
    färg. Servera den ljummen med vaniljglass eller vaniljsås.

Kommentarer
Postat av: Johanna Friman - Tvåbarnsmorsan

Är det lite liknande smulpaj eller?

2011-05-16 @ 13:17:08
URL: http://tvabarnsmorsan.blogspot.com
Postat av: Lotta - en kaka i ugnen

Hej! Vilken härlig blogg! Kul att jag hittade hit :) Roliga recept, som är lite annorlunda och det gillar jag, som coca cola-kakan t.ex :) Jag har också försökt mig på cobblern (kan ha varit från Hembakat, inte säker) och fick inte heller till den riktigt. Jag hade i för mycket smör upptäckte jag sen, så den blev liksom lite knäckig i pajdegen, var det samma som hände dej? Mvh / Lotta

2011-07-26 @ 02:01:25
URL: http://enkakaiugnen.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0