Vetebullar med jordgubb och vit choklad

Provade något nytt nu i söndags när Nelly och jag bakade bullar.
Blev sugen på jordgubbar ocg vit choklad så vi gjorde halva satsen av bullar med just det innehållet.
Penslade inte de här bullarna med ägg. Tänkte att systersonen skulle kunna äta dem så det får bli att ringla över glasyr när det är dags för fika!
Har inte gjort klar någon bulle så ni får en "före" bild här på inte allt för snygga bullar... Men de var goda ändå!;-)




40st bullar

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
2 dl strösocker
2 krm salt
14-15 dl vetemjöl (840-900g)

Fyllning:
1 dl jordgubbssylt eller lite mer
Riven vit choklad efter smak

Garnering:
Ringla över glasyr när bullarna ska ätas


Gör så här:

1. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37º.
Smula jästen i en bunke. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills det löst sig.

2. Tillsätt resten av degvätskan, socker, saltoch näst an allt mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig till den släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.

3. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela den i 2 bitar. Kavla ut varje bit till en platta ca 40*30 cm. 
Lägg på fyllningen och rulla ihop. Skär rullarna i ca 2 cm breda bitar. Lägg bitarna med snittytan uppåt i bullpapper. Låt jäsa övertäckta ca 30 min.

4. Sätt ugnen på 250º. Grädda mitt i ugnen 8-10 min. Låt bullarna svalna på galler.

 


Kommentarer
Postat av: Jennie

Dem ser vi fram emot att smaka! Du tänkte väl på att kolla om chokladen innehåller ägg, det händer...

2011-07-06 @ 23:00:27
URL: http://koksotaskar.blogspot.com
Postat av: Johanna Friman - Tvåbarnsmorsan

Fy tusan vad gott det lät! Såna måste jag testa!

2011-07-07 @ 07:47:32
URL: http://tvabarnsmorsan.blogspot.com
Postat av: Linda

Vad jag kunde se så innehöll den inte ägg Jennie.

Johanna det tycker jag att du ska!:-)

2011-07-08 @ 09:07:06
URL: http://yramammansrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0