Kladdkaka

Idag fick jag besök av den kompis jag känt längst här i livet!
En sån kompis som vet allt om mig.;-)
Hon kom med sin familj och den fina magen som innehåller en Karl allstå namnet Karl!;-)
Nelly och jag fixade ihop en kladdkaka för att ha nåt "färskt att bjuda på.
Jag har större springformar än vad som anges i recept jämt så här ska ni få nåt lite "rejälare"!



Ingredienser:

150 g smör eller margarin
3 st ägg
3,75 dl strösocker
1,5 msk vaniljsocker
4,5 msk kakao
3 dl vetemjöl
 
Gör så här:

Sätt på ugnen på 175°C.

Smält försiktigt matfettet.

Låt sedan det smälta matettet svalna.

Vispa ägg och socker halvpösigt med elvisp.

Tillsätt mjöl, vaniljsocker och kakao och vispa försiktigt.

Tillsätt sist det smälta smöret. Vispa försiktigt till en jämn smet och häll smeten i en rund form som är smörj och ströad.

Grädda i 175°C i ca 25 minuter i mitten av ugnen.

När kakan svalnat: Sikta över florsocker och ringla över chokladsås om du vill.
Servera som den är eller med en klick lättvispad grädde, vaniljglass eller bara som den är!
Hoppas att det smakar!



Kommentarer
Postat av: karin - trattoria

kladdkaka är ju så gott! en klassiker :)

2011-08-06 @ 14:30:24
URL: http://trattoria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0