Saffransmakroner med chokladtryffel

Fann det här receptet i tidningen Hembakat.
Har provat att göra makroner en gång förr och de blev ju supergoda!
Många verkar tycka att det är svårt att lyckas med den här sortens kakor så jag kanske haft tur men det har blivit bra båda gångerna iaf!
Första gången gjorde jag eget andemjöl, det var ju lite tidskrävande men nu köpte jag färdigt.

Naturligt glutenfria är dessa kakor oxå, kan det bli bättre!?;-)
Enligt receptet ska det vara vit choklad i tryffeln men jag hade bara mörk hemma och det funkade utmärkt det med!



Receptet ska ge ca 25 fyllda kakor, jag fick något färre.


200 g florsocker
110 g sötmandel, skalad
3 äggvitor, rumsvarma
2 msk strösocker
½ g saffran

Chokladtryffel:
200 g choklad av valfri sort
100 g vispgrädde

Gör så här:

Mixa florsocker och mandel i matberedaren. Sikta genom en nätsil, mal igen om du har stora klumpar. Blanda noga.
Vispa äggvitor och strösocker till en blank maräng. Rör ner mandelblandningen i marängen tillsammans med saffran. Rör inte för mycket men var inte rädd för att ta i heller.
Spritsa ut runda kakor på bakplåtspapper- stora som femkronor ungefär. Låt plåtarna stå framme i rumstemperatur i 30-60 min så att det blir ett tunt skal på dem.
Grädda marängerna i 150 grader (varmluft) i 10-12 min.
Skal som inte används direkt kan antingen förvaras  i rumstemperatur i en lufttät burk i någon dag eller frysas.

Chokladtryffel:
Hacka chokladen och lägg den i en bunke. Koka upp grädden och häll den över chokladen. Rör tills det blir slätt.
Låt svalna tills tryffeln har lagom tjock konsistens för att fylla kakorna.
Para ihop skal som är lika stora. Klicka eller spritsa lite chokladfyllning på den ena delen och lägg på den andra.



Gjorde i ordningen ett varsitt smakprov till Nellys dagispersonal. Var inte helt lätt att slå in i cellofan..... Den understa ser lite mosad ut..

Kommentarer
Postat av: Anna J

Va duktig du är!!

2011-12-23 @ 09:29:48
Postat av: helena ljunggren

Jag vill önska dig och de dina en riktigt god jul!

2011-12-23 @ 21:06:56
URL: http://www.helenaljunggren.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0